تولید شکر طبیعی از نیشکر

آیا از نحوه تولید شکر مطلع هستید؟ آیا می دانید که شکر طبیعی که از نیشکر به دست می آید، کیفیت بهتری دارد یا شکر چعندرقند؟ پروسه تولید شکر طبیعی نیشکر را می توانید توضیح دهید؟
همه می دانید که گیاهانی که شکر طبیعی از آن ها به دست می آید، چند نمونه بیشتر نیستند. یکی نیشکر، دیگری چغندرقند و چندیست که گیاه استویا هم برای تولید شکر به کار گرفته می شود. این گیاهان درون خود ماده شیرینی دارند که اگر تحت عملیاتی قرار گرفته شوند، می توانند شکر را تولید نمایند. شرح تولید شکر طبیعی نیشکر در ادامه توضیح داده خواهد شد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

تولید شکر از نیشکر

هنگامی که گیاه نیشکر از مزارع برداشت می شود، ابتدا تمیز و ضدعفونی شده تا آلودگی های آن از بین برود. سپس نیشکر پوست کنده می شود و ماده درون آن خرد شده و یا له می گردد. دستگاه های مخصوصی برای عصاری گیری نیشکر لازم است و همچنین چند مرحله به این امر اختصاص داده می شود. هنگامی که عصاره این ماده در مرحله شربت گیری نیشکر انجام شد، مراحل بعدی صورت می پذیرد که یکی از آن ها حذف ناخالصی ها از شربت نیشکر می باشد. وقتی ناخالصی های شربت به کمک ته نشین شدن از شربت جدا شد و ماده ای زلال به وجود آمد، لازم است تا به روش تغلیظ، ماده حرارت دیده و در نهایت شکر خام تولید می شود. این شکر خام برای تبدیل شدن به شکر خوراکی، نیاز دارد تا باز هم تحت عملیاتی قرار گیرد. برخی از کارخانه های تولیدی با اضافه کردن مواد شیمیایی غیرمجاز خوراکی از قبیل جوهر قند، سعی بر این دارند تا شکر را به رنگ سفید درآورند که این کار از نظر بهداشتی و از نظر سلامت برای افراد مصرف کننده، قابل قبول نمی باشد.
برای اینکه شکر از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، باید به روش طبیعی تولید گردد و مواد افزودنی و شیمیایی در تهیه آن نقشی نداشته باشد. امروزه در اکثر کارخانه ها، روش های سنتی فراموش شده و اغلب شکر را به روش صنعتی تولید می نمایند.
به همین دلیل است که متخصصان تغذیه توصیه می کنند حتما تا افراد شکر هایی را خریداری کنند که شکر طبیعی نیشکر می باشد.

شمر طبیعی نیشکر

برای اینکه شکر طبیعی را بیشتر بشناسید، لازم است ویژگی هایی از شکر طبیعی را بدایند. از ویژگی های شکر طبیعی نیشکر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن بلور های ریز و شفاف
  • طعم و عطر اصلی نیشکر
  • داشتن رنگ کرم مایل به سفید

اگر شکری را در بازار فروش مشاهده کردید که دارای دانه های درشت بوده و بلور های بزرگی را شامل می شود و همچنین رنگ سفید برفی دارد، بدانید که شکر مذکور، شکر طبیعی نمی باشد و کیفیت چندانی نخواهد داشت.
جالب است بدانید که شکر طبیعی نیشکر تولید شده‏، با شکر چغندر قند، چندان متفاوت نبوده و هر دو تقریبا دارای یک میزان قند و ساکارز می باشند.
به منظور اینکه در شکر طبیعی، قند زیادی نهفته و میزان کالری برای هر 100 گرم از شکر طبیعی به اندازه 400 کالری است، لازم است در مصرف آن دقت بسیاری داشته باشید. درست است که شکر می تواند تامین کننده انرژی برای کارهای روزمره باشد و جزئی جدایی ناپذیر از زندگی انسان است، اما مصرف بیش از حد و اندازه آن مفید نخواهد بود و دیابت، قند خون بالا و همچنین اضافه وزن را به همراه خواهد داشت.
اما به هر حال، توجه داشته باشید که شکر طبیعی را در برنامه غذایی خود استفاده کنید و مصرف شکر های غیر طبیعی که دارای مواد شیمیایی و مضر هستند، هر چند هم قیمت چندان بالایی ندارند، اما مسلما سلامت شما را به خطر خواهد انداخت.

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما